لیلا

راز های خوشبختی

لیلا

راز های خوشبختی

راز های خوشبختی,سلامتی, زیبایی,,راز های خوشبختی,راز های خوشبختی در زندگی,راز های خوشبختی در زندگی زناشویی,راز های خوشبختی,کتاب راز های خوشبختی,رازهای خوشبختی در زندگی زناشویی

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

مبانی نظری

پیشینه تحقیق

مبانی نظری وپیشینه تحقیق

دانلود

مبانی نظری و پیشینه پژوهش

پیشینه پژوهش

مبانی نظری و پیشینه

صمیمیت زناشویی

مبانی نظری و پیشینه با موضوع صمیمیت زناشویی(فصل دوم تحقیق)

مبانی نظری و پیشینه با موضوع صمیمیت زناشویی

دانلود فایل

دانلود جزوه

نقشه

ساختمان

پیشینه تحقیق نقش آژانس ‌های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم

نقش آژانس ‌های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نقش آژانس ‌های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم

مبانی نظری نقش آژانس ‌های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم

پیشینه تحقیق نحوه توزیع تراکم جمعیتی در سطح شهری

نحوه توزیع تراکم جمعیتی در سطح شهری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نحوه توزیع تراکم جمعیتی در سطح شهری

مبانی نظری نحوه توزیع تراکم جمعیتی در سطح شهری

ضعیت کلهر در دوره صفویه

شاه طهماسب

شاه اسماعیل اول

پیشینه تحقیق مکان یابی اراضی بایر با پتانسیل شهرک سازی

مکان یابی اراضی بایر با پتانسیل شهرک سازی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مکان یابی اراضی بایر با پتانسیل شهرک سازی

مبانی نظری مکان یابی اراضی بایر با پتانسیل شهرک سازی

رشد کودکان تیزهوش

  • ۰
  • ۰
بررسی و مطالعه موضوع شهادت و قضا در علوم فقهی اسلامی
دسته بندی حقوق
فرمت فایل docx
حجم فایل 109 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 33
بررسی و مطالعه موضوع شهادت و قضا در علوم فقهی اسلامی

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

بررسی و مطالعه موضوع شهادت و قضا در علوم فقهی اسلامی

چکیده

موضوع این مقاله شهادت در حقوق ایران و مطالعه تطبیقی آن در فقه های اسلامی می باشد و با توجه به اینکه بینه ( شهادت ) به عنوان یکی از ادله اثبات دعوا ، نقش مهمی در اثبات دعاوی ، در حقوق امروز به خود اختصاص داده ، لذا بحث و بررسی پیرامون شرایط صحت و اعتبار بینه ( شهادت ) را می طلبد . بررسی نصوص و مستندات حقوق دانان ، که همگی حاکی از قبول بینه و شهادت به عنوان یکی از ادله اثبات دعوا می باشد.

در مقاله حاضر خلاصه ای از نظر فقهای اسلامی اعم از سنی و شیعه در خصوص بینه که یک موضوع فقهی در ابواب قضا و شهادت است آورده شده و با مراجعه به منابع معتبر فقهی و جمع آوری نظرات آنان کـه معروف و مشهور بوده اند و بینه و شهادت که در لـسان نبی مکرم اسلام و ائمه طاهرین(علیهم السلام) بدان تصریح شده و با بیان «البینه علی المدعی» راه قضاوت اسلامی را به جامعه آموخته اند، مورد بحث و تطبیق قرار گرفته است، لذا پس از مراجعه به متون و منابع معتبر، با مطالعه و ترجمه آنها به صورت دسته بندی و به تفکیک از جهات اشخاص، مذاهب و نیز مستندات آنها که اغلب آیات، احادیث و نظرات فقهی می باشــد جمع بنــدی و بــه رشته تحریر در آمده است.

مقاله در سه گفتار تنظیم شده است: گفتار اول کلیات، گفتار دوم آراء فریقین درخصوص بینه و گفتار سوم به جمع بندی و نتیجه گیری پرداخته است.

مقدمه :

شهادت نه فقط پایه و اساس تاریخ را تشکیل می دهد بلکه اغلب سازمان های اجتماعی مخصوصاً قضایی روی این اصل استوار شده است و به عبارت دیگر شهود و مطلعین چشمان و گوشهای عدالتند .

در همه سیستم های حقوقی شهادت شهود به عنوان یکی از ادله اثبات دعوی همواره مورد استفاده طرفین دعوی ، در اثبات ادعاهای آنان بوده است لیکن حدود استفاده و درجه اعتبار آن از کشوری به کشور دیگر متفاوت می‏باشد .

در ایران باستان به خاطر اهمیتی که برای گفتار افراد قائل بوده اند ، شهادت برادر و زن بدون توجه به درجه قرابت قابل استماع بوده است . ( مدنی ،ج.، ۱۳۶۸ ج ۲ : ۴۸۶ )

ابتدا بایستی گفت ، آنچه که مرا بر آن وا داشت ، تا این موضوع را به عنوان مقاله خویش انتخاب نمایم ، اتکاء پیش از اندازه رویه قضایی ، در صدور آراء به استناد شهادت شهود بود ، به طوری که در حقوق امروز تمامی دعاوی با شهادت قابل اثبات می باشند و در این خصوص هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد ، در حالی که تا سال ۱۳۶۱ و قبل از انجام اصلاحات در قانون مدنی ، محدوده گواهی دقیقاً مشخص بود.

گواه هنگامی که به ادای شهادت می پردازد ، حتی در صورتی که کمال صداقت را داشته باشد ، باز هم کمتر پیش می آید که گواهی او خالی از اشتباه و اشکال باشد زیرا ممکن است از بیان مطالبی خود داری نماید که به نظر او بی ارزش می باشد در حالی که در نظر قاضی دارای اهمیت می باشد ، یا نتواند واقعه را به طور کامل در ذهن خود نگهدارد به همین دلیل قانون گذار و فقها شرایط بسیار سنگینی را برای ادای شهادت در ماده ۱۳۱۳ قانون مدنی ، ماده ۲۳۳ قانون آیین دادرسی مدنی ناظر به ماده ۱۵۵ آیین دادرسی کیفری را مقرر نموده اند. تعداد شهود در حقوق اسلام موضوعیت داشته و صرفنظر از شرایط فردی ، که شهود باید از جهت اداء داشته باشند هر یک از موضوعات مذکور در محاکمه بانصاب خاصی از شهود قابل اثبات است ( ماده ۲۳۰ قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه های عمومی وانقلاب ) و تا قبل از تصویب این قانون ، در حقوق ایران ، مورد شهادت عددی نبوده بلکه وزنی بوده .


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی